Skim Trade‑In Kereta Lama ke EV: Bila Nak Jadi Realiti? | EVMALAYSIA : Skim Trade‑In kenderaan lama kepada EV (electric vehicle) merupakan idea Khalifah menarik yang pernah dibincangkan di Malaysia. Namun, ia masih belum menjadi dasar nasional rasmi dan pelaksanaannya belum meluas.
Inisiatif Terkini di Malaysia
-
Tesla Malaysia telah memperkenalkan program privasi mereka sendiri iaitu EV Switcher Programme, menawarkan potongan sehingga RM10,000 kepada pelanggan yang menukar kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) kepada Tesla baharu.
-
CARSOME menyediakan insentif RM1,500 bagi pelanggan menukar kereta lama kepada model NETA EV yang dijual melalui mereka.
-
Proton menawarkan program XChange dengan RM2,000 diskaun tambah tambah nilai bagi pembelian kereta Proton baharu termasuk model EV seperti e.MAS 7.
Walaupun ini bukan skim kerajaan, ia menunjukkan potensi pasaran tempatan masih terbuka kepada model trade‑in individu dan swasta.
Cabaran Untuk Skim Nasional
-
Tiada dasar rasmi mengenai trade‑in oleh kerajaan hingga kini. Tiada pelan khas seperti ‘Cash for Clunker’ seperti di Amerika Syarikat.
-
Jumlah insentif swasta masih kecil dan tidak boleh merangkumi populasi pengguna kereta lama yang besar.
-
Isu nilai susut EV terpakai, kebimbangan prestasi bateri, dan ketiadaan jaminan khusus menjadikan pengguna keliru dan berhati-hati.
Potensi Masa Depan
Malaysia mensasarkan EV menyumbang 15% daripada jualan kenderaan baharu menjelang 2030 dan 80% pada 2050, menurut blueprint mobiliti rendah karbon. Untuk merangsang peralihan ke EV, skim trade‑in nasional boleh menjadi insentif efektif, terutama untuk mereka yang masih mempunyai kenderaan ICE lama.
Realiti vs Harapan
Realiti
Beberapa program trade‑in swasta sudah wujud seperti Tesla, CARSOME dan Proton menawarkan diskaun menarik, tetapi jumlahnya masih terhad.
Harapan
Kerajaan belum memperkenalkan program trade‑in rasmi. Sekiranya dasar ini dilaksanakan, ia boleh mempercepat penerimaan EV di Malaysia dan memperkukuh ekosistem EV domestik.
Kesimpulan
Walaupun beberapa syarikat swasta telah menawarkan insentif trade‑in, skim nasional pertukaran kereta lama ke EV masih belum direalisasikan. Untuk benar-benar berlaku perubahan besar, diperlukan kerangka dasar yang menyeluruh dari kerajaan, menyokong pengguna dan pembuat kenderaan.
Skim trade‑in yang diberi subsidi secara rasmi boleh menjadi pemangkin utama kepada peralihan elektrik Negara. Ia bukan hanya memudahkan pengguna, tetapi juga menyokong matlamat mobiliti hijau Malaysia menjelang 2030–2050.